ترجمة سيرة عالم ( التعلم الذاتي )

 

 

 هوارد جاردنر

 كانت بحوثه و نظرياته خاصة نظرية الذكاء المتعدد

أهمية كبيرة في تطور مفهوم التعلم الذاتي

 

 

Howard Gardner

 

Howard Gardner (born July 11, 1943 in Scranton, Pennsylvania) is an American psychologist who is based at Harvard Graduate School of Education. He is best known for his theory of multiple intelligences. In 1981, he was awarded a MacArthur Prize Fellowship.
 
 

 

Multiple intelligences

Multiple intelligences is a theory that maintains there exist many different types of “intelligences” ascribed to human beings. In response to the question of whether or not measures of intelligence are scientific, Gardner suggests that each individual manifests varying levels of different intelligences, and thus each person has a unique “cognitive profile.” The theory was first laid out in Gardner’s 1983 book, Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences, and has been further refined in subsequent years.

Primary Works

·         Gardner is the author of at least 20 books, notably:

·         The Quest for Mind: Jean Piaget, Claude Levi-Strauss and the Structuralist Movement – New York: Knopf, 1973

·         The Shattered Mind – New York: Knopf, 1975

·         Artful Scribbles: The Significance of Children’s Drawings – New York: Basic Books, 1980

·         Art, Mind and Brain: A Cognitive Approach to Creativity – New York: Basic Books, 1982

·         Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligence (1983) ISBN 0-465-02510-2 (1993 ed.)

·         The Mind’s New Science: A History of the Cognitive Revolution – New York: Basic Books, 1985

·         To Open Minds: Chinese Clues to the Dilemma of Contemporary Education – New York: Basic Books, 1989

·         The Unschooled Mind: How Children Think and How Schools Should Teach (1991) ISBN 0-465-08896-1 (1993 ed.)

·         Creating Minds: An Anatomy of Creativity Seen Through the Lives of Freud, Einstein, Picasso, Stravinsky, Eliot, Graham, and Gandhi (1994) ISBN 0-465-01454-2

·         Multiple Intelligences: The Theory in Practice (1993) ISBN 0-465-01822-X (1993 ed.)

·         Leading Minds: An Anatomy of Leadership – New York: Basic Books, 1995.

·         Extraordinary Minds: Portraits of Exceptional Individuals and an Examination of our Extraordinariness – New York: Basic Books, 1997

·         Intelligence Reframed: Multiple Intelligences for the 21st Century – New York: Basic Books, 1999

·         The Disciplined Mind: What All Students Should Understand – New York: Simon and Schuster, 1999

·         Multiple Intelligences After Twenty Years, 2003. Paper presented at the American Educational Research Association, Chicago, Illinois, April 21, 2003. [1]

·         Five Minds for the Future – Harvard Business School Press, 2007, ISBN 978-1591399124

·         Responsibility at Work – Jossey-Bass, 2007.

 
 

 

——————————————————————

The History of Howard Gardner

by Ellen Winner

http://www.howardgardner.com/bio/lerner_winner.htm

——————————————————————

 

 

هوارد غاردنر

 

هوارد غاردنر (ولد في 11 تموز 1943 م في سكرانتون ، بنسلفانيا ( عالم نفس أمريكي  من جامعة هارفارد يتواجد في  المدرسة العليا للتعليم ، وهو الافضل لنظريته المعروفة للذكاءات المتعددة. في عام 1981 م حصل على جائزة الزماله ماك آرثر  .

 

الذكاءات المتعددة :

الذكاءات المتعددة من الناحية النظرية هي التي تقول بوجود العديد من أنواع مختلفة من “الذكاءات التي يمتلكها البشر . وردا على سؤال عما اذا كانت الذكاءات تقاس بشكل علمي ، غاردنر افترض وجود المستويات المتفاوته للذكاءات المختلفة ، وبالتالي كل شخص فريد من نوعه ” لمحة ادراكيه “. النظرية وضعت لاول مرة في كتاب  غاردنر عام   1983 م ، في أطر من الاعتبار : نظرية الذكاءات المتعددة  ، وكان هناك  مزيد من التحسين في السنوات اللاحقة.

 

الأعمال الأولية :

غاردنر هو مؤلف 20 كتاباً على الأقل ، وأبرزها :

·         السعي من أجل الاعتبار : بياجيه ، جان كلود ليفي – شتراوس والبنيوي لحركة — نيويورك 1973

·         المحطمة اعتبارها – نيويورك 1975

·         داهية الشخبطة : اهمية رسوم الاطفال — نيويورك : الكتب الاساسية ، 1980

·         الفن والعقل والدماغ : نهج الابداع المعرفي — نيويورك : الكتب الاساسية ، 1982

·         اطر من الاعتبار : نظرية الذكاءات المتعددة (1983)

·         العقل والعلم الجديد : تاريخ من الثورة المعرفيه — نيويورك : الكتب الاساسية ، 1985

·         لفتح العقول : الصينية الى القرائن ومعضله المعاصرة التعليم — نيويورك : الكتب الاساسية ، 1989

·         كيف يفكر الأطفال وكيف ينبغي ان تعلم المدارس (1991)

·         تهيئة العقول : تشريح الابداع من خلال النظر الى حياة فرويد ، اينشتاين ، بيكاسو ، سترافينسكاي ، اليوت ، غراهام ، وغاندي (1994)

·         ذكاءات متعددة : في نظرية الممارسة (1993)

·         عقول غير عادية : صور استثناءيه للافراد ودراسة من الروعه — نيويورك : الكتب الاساسية ، 1997

·         ذكاءات متعددة للقرن الحادي والعشرين — نيويورك : الكتب الاساسية ، 1999

·         الانضباط الاعتبار : ما ينبغي ان يفهم جميع الطلاب — نيويورك : سيمون وشوستر ، 1999

·         الذكاءات متعددة بعد عشرين سنة ، عام 2003. ورقة قدمت في رابطة الامريكية للبحوث التربويه ، شيكاغو ، الينوي ، في 21 نيسان ، 2003

·         العقول الخمسة من أجل المستقبل — مدرسة هارفارد للاعمال الصحافة ، 2007 .

·         المسؤولية في العمل – جوسي باس ، 2007.    

 

 

التعليقات مغلقة.

%d مدونون معجبون بهذه: